Základní škola a Mateřská škola Pocinovice, okres Domažlice, příspěvková organizace
  ŠKOLNÍ ŘÁD – základní škola  
Č.j.:       59/24
Projednáno na pedagogické radě dne:      22.11.2024
Schváleno  ŠR dne:      3.12.2024
Nabývá platnosti ode dne:      4.12.2024
Tento školní řád nahrazuje řád ze dne      1.9.2023
Adresy školy: 345 09 Pocinovice 135 Telefon:  379 799 220, mobil ZŠ 731947765 e-mail:  zspocinovice@seznam.cz webové stránky: zspoc.maleskoly.info 

  A. Školní řád

1. Práva a povinnosti  žáků a zákonných zástupců, vztahy žáků a zákonných zástupců

 s pedagogickými pracovníky školy.

1.1  Práva žáků

Žáci mají právo:

– na vzdělání podle školního vzdělávacího programu, přihlásit se do školní družiny a školní jídelny

– na rozvoj osobnosti podle míry nadání, rozumových a fyzických schopností,

– na speciální péči v rámci možností školy, jedná-li se o žáky se speciálními vzdělávacími

       potřebami a žáky nadané,

– na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání,

– vhodnou formou se vyjadřovat ke všem rozhodnutím týkajících se podstatných záležitostí     

       svého vzdělávání, přičemž tomuto musí být věnována patřičná pozornost

– na informace a poradenskou pomoc školy v záležitostech týkajících se vzdělávání podle

       školního vzdělávacího programu,

– na ochranu před vlivy a informacemi, které by ohrožovaly jejich rozumovou a mravní

       výchovu a nevhodně ovlivňovaly jejich morálku,

– na ochranu před všemi formami diskriminace, násilí, zneužívání a nedbalého zacházení

– na svobodu ve výběru kamarádů,

– na to, aby byl respektován žákův soukromý život a život jeho rodiny,

– na volný čas a přiměřený odpočinek a oddechovou činnost odpovídající jeho věku,

– v případě nejasností v učivu požádat o pomoc vyučujícího,

– na pomoc či radu, cítí-li se z jakéhokoliv důvodu v tísni,

– žáci mají právo zakládat v rámci školy žákovskou samosprávu

Svá práva žák uplatňuje prostřednictvím učitelů, ředitelky, asistentky, příp.schránky důvěry.

1.2  Povinnosti  žáků

Žák má povinnost:

– řádně docházet do školy a vzdělávat se, účastnit se výuky dle rozvrhu a neopouštět třídu, školu

  ani školní akci bez vědomí vyučujícího

    – dodržovat školní řád, další nařízení a bezpečnostní předpisy k ochraně zdraví a bezpečnosti,

      s nimiž byl seznámen

– účastnit se mimoškolních aktivit, na které se přihlásil,

– dodržovat pravidla slušného chování ve vztahu ke všem pracovníkům školy i spolužákům        

       (zdravit všechny zaměstnance včetně hostů, dbát na pořádek a čistotu ve škole a nejbližšího            

        okolí…)

– respektovat práva druhého, nedopustit se násilí, ponižování a zesměšňování vůči druhému

– plnit pokyny pedagogických pracovníků školy popř. dalších zaměstnanců školy vydané v   

       souladu s právními předpisy a školním řádem,

– náležitě se starat o svoje věci a nenechávat je bez dozoru,

– ohlásit ihned úraz svůj či jiné osoby

Žák má zakázáno:

– přinést do školy předměty, které mohou ohrozit zdraví, způsobit úraz (např. zápalky, nože,  

   návykové látky apod.),

– přinést do školy věci nesouvisející s výukou (cennosti, větší obnos peněz)

– používat mobilní telefony a jiná elektronická zařízení ve výuce bez souhlasu vyučujícího

Z nedodržování pravidel chování vyplývají výchovná opatření.

1.3 Práva zákonných zástupců

Zákonní zástupci mají právo:

– na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání svého dítěte (prostřednictvím žákovské

       knížky, třídních schůzek, telefonicky; není dovoleno v této souvislosti narušovat vyučování)

– volit a být voleni do školské rady,

– vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajících se podstatných záležitostí jejich dětí,

– na informace a poradenskou pomoc školy pro jejich děti v záležitostech týkajících se

       vzdělávání,

– písemně požádat o zdůvodněné uvolnění žáka z výuky,

– znát kritéria hodnocení

– písemně požádat ředitelku školy o slovní hodnocení svého dítěte na vysvědčení

– na přítomnost ve vyučování po předchozí domluvě s vyučujícím.

1.4  Povinnosti zákonných zástupců

Zákonní zástupci mají povinnost:

– zajistit řádnou docházku svého dítěte ve výuce dle rozvrhu hodin včetně školních akcí

– na vyzvání pedagogů spolupracovat a řešit případné problémy svého dítěte  

– informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích žáka nebo jiných

       závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání

– dokládat důvody nepřítomnosti  žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými

       školním řádem

– oznamovat škole údaje nezbytné pro školní matriku a další údaje, které jsou podstatné pro

       průběh vzdělávání nebo bezpečnost  žáka,  změny v těchto údajích

– na vyzvání ředitelky školy se osobně zúčastnit, spolupracovat a řešit projednání závažných

       otázek týkajících se vzdělávání dítěte, a jeho pobytu ve škole

     – dbát na přípravu svého dítěte do školy, pravidelně kontrolovat jeho školní práci a žákovskou      

       knížku  (oceňovat úspěchy a podpořit při neúspěchu), informovat se na hodnocení a chování       

       dítěte.

     1.5  Práva pedagogů

   –  na zajištění podmínek potřebných pro výkon jejich pedagogické činnosti, zejména na ochranu    

      před fyzickým násilím nebo psychickým nátlakem ze strany dětí, žáků, studentů nebo      

      zákonných  zástupců dětí a žáků a dalších osob, které jsou v přímém kontaktu s pedagogickým  

      pracovníkem ve škole,

   –  aby nebylo do jejich přímé pedagogické činnosti zasahováno v rozporu s právními předpisy,

   –  volit a být voleni do školské rady,

   –  na objektivní hodnocení své pedagogické činnosti.

   1.6  Povinnosti pedagogů

  –  vykonávat pedagogickou činnost v souladu se zásadami a cíli vzdělávání,

  –  chránit a respektovat práva dítěte, žáka nebo studenta,

  –  chránit bezpečí a zdraví dítěte, žáka a studenta a předcházet všem formám rizikového chování ve

     školách a školských zařízeních,

  –  svým přístupem k výchově a vzdělávání vytvářet pozitivní a bezpečné klima ve školním

     prostředí a podporovat jeho rozvoj,

  –  zachovávat mlčenlivost a chránit před zneužitím osobní údaje, informace o zdravotním stavu  

     dětí, žáků a studentů a výsledky poradenské pomoci školského poradenského zařízení a školního

     poradenského pracoviště, s nimiž přišel do styku,

  –  poskytovat dítěti, žáku, studentovi nebo zákonnému zástupci nezletilého dítěte nebo žáka

     informace spojené s výchovou a vzděláváním.

1.7 Pravidla vzájemných vztahů se zaměstnanci ve škole

Všichni zaměstnanci školy a žáci školy se vzájemně respektují, dbají o vytváření partnerských vztahů podložených vzájemnou úctou, důvěrou a respektem, dodržují základní společenská pravidla, slušně a zdvořile spolu komunikují, při setkání se zdraví.

Zaměstnanci školy vydávají žákům a zákonným zástupcům žáků pouze takové pokyny, které bezprostředně souvisí s plněním školního vzdělávacího programu, školního řádu a dalších nezbytných organizačních opatření.

Zaměstnanci školy žáky chrání před všemi formami špatného zacházení, zneužívání. Dbají, aby žáci nepřicházeli do styku s materiály a informacemi pro ně nevhodnými. Zjistí-li, že je žák týrán, krutě trestán nebo je s ním jinak špatně zacházeno, spojí se se všemi institucemi na pomoc dítěti. Speciální pozornost věnují ochraně před návykovými látkami.

Informace, které zákonný zástupce žáka poskytne do školní matriky nebo jiné důležité informace o žákovi (zdravotní způsobilost apod.), jsou důvěrné a všichni pedagogičtí pracovníci se řídí zákonem č.101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a nařízením EU 679/2016, obecné nařízení na ochranu osobních údajů.

Vyzve-li pedagogický pracovník zákonného zástupce k osobnímu projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání žáka, konzultuje termín schůzky se zákonným zástupcem žáka.

Zvláště hrubé opakované slovní a úmyslné fyzické útoky žáka vůči zaměstnancům školy nebo školského zařízení nebo vůči ostatním žákům se považují za zvláště závažné porušení školního řádu a jsou důvodem k udělení kázeňského opatření. Dopustí-li se žák takového jednání, je informován orgán sociálně právní ochrany dětí a státní zastupitelství do následujícího dne.

Všichni pedagogičtí pracovníci se povinně zúčastňují třídních schůzek, na kterých informují zákonné zástupce žáků o výsledcích výchovy a vzdělávání.

V případě omluvené nepřítomnosti pedagogického pracovníka zajistí, aby byli zákonní zástupci informováni jiným způsobem.

Zákonní zástupci i žáci respektují práva pedagogických pracovníků.

   2. Provoz a vnitřní režim školy

2.1 Režim činnosti ve škole, vstup do budovy školy

  • Provoz školy probíhá od 6:00 – 16:00. Školní budova je přístupná od 5:50 do 16:00. Každý ze zaměstnanců školy, který otevírá budovu cizím příchozím, je povinen zjistit důvod návštěvy a zajistit, aby se nepohybovali nekontrolovatelně po škole.
  • Budova školy se otevírá v 6:00 pro děti, které zákonný zástupce přivádí do MŠ a pro žáky, kteří navštěvují ranní ŠD.
  • Ostatním žákům se otevírá škola v 7:40. Žák vstupuje do šatny, kde si odloží svršky, přezuje se do hygienicky a bezpečnostně nezávadné obuvi.
  • Režim pro dojíždějící: Žáci jsou jak při příjezdu tak při odjezdu autobusu pod dohledem pověřené osoby.

Při příjezdu  autobusu žáci vystupují opatrně a ukázněně přicházejí do budovy školy.

          Režim pro žáky, kteří jsou vyučováni na obecním úřadě: žáci jsou při odchodu z budovy         

          školy a od autobusu stále pod dohledem doprovázející pověřené dospělé osoby (rovněž při    

          jakémkoli přesunu z budovy OÚ).

  • Vyučovací hodina trvá 45 minut, vyučování začíná v 8:00

  Mezi 1. a 2. vyučovací hodinou je patnáctiminutová přestávka.

  Mezi 2. a 3. vyučovací hodinou je patnáctiminutová  přestávka .

  Mezi 3. a 4., 4. a 5. vyučovací hodinou jsou desetiminutové přestávky,

  Mezi 5. a 6., 6. a 7. vyučovací hodinou jsou pětiminutové přestávky.

  Polední přestávka je padesátiminutová.

1.vyuč. hodina                    8.00 –    8.45 hod

2.vyuč. hodina                    9.00 –    9.45 hod

3.vyuč. hodina                  10.00 –   10.45 hod

4.vyuč. hodina                  10.55 –   11.40 hod

5.vyuč. hodina                  11.50 –   12.35 hod 

6.vyuč. hodina                  12.40 –   13.25 hod

7.vyuč.hodina                   13.30 –   14.15 hod

  • Po příchodu do učebny se žáci připravují na vyučování. Jestliže se žák nemohl ze závažných důvodů připravit na vyučování nebo nemá v pořádku pomůcky, omluví se na začátku vyučovací hodiny. Při vyučování zachovává klid, aktivně se účastní práce v hodině a udržuje své pracovní místo v pořádku a čistotě. Plní zadané úkoly. Po skončení vyučování odchází žáci ze třídy až po úklidu třídy.
  • Během přestávek se mohou žáci volně pohybovat na chodbě. Do ostatních prostor školy vstupují pouze se souhlasem dohled konajícího učitele. Žákům není dovoleno opustit školní budovu během vyučování včetně přestávek; vstupovat do sklepa, kuchyně, půdních prostor je žákům zakázáno.
  • V době mimo vyučování se žáci smějí zdržovat ve školní budově pouze za přítomnosti pedagogického dozoru. Po skončení vyučování nebo po skončení kroužků se žák zdržuje v šatně po dobu nezbytně nutnou, přezuje se, oblékne se a odchází z budovy.
  • Na oběd, do sálu – tělocvičny, chodí žáci organizovaně v doprovodu vyučujícího, stejně tak odchází po skončení vyučování nebo kroužku do šaten.
  • Obědy jsou ve školní jídelně vydávány žákům od 11:40 do 13 hodin. Na oběd dochází žák v doprovodu učitele. Ve školní jídelně se řídí pokyny učitelů, kteří vykonávají dohled. V jídelně dodržují pravidla slušného stolování. Po obědě žáci odcházejí z jídelny dle pokynů vyučujících.
  • Do ředitelny a sborovny vstupují žáci jen tehdy, jsou-li k tomu vyzváni pracovníkem školy.
  • V každé třídě je třídním učitelem stanovena žákovská služba, která dbá na čistotu tabule před začátkem vyučovací hodiny a na dostatek kříd.

2.2. Režim při akcích mimo školu

Dohled nad žáky mimo školu zajišťují učitelé nebo zaměstnanci školy 15 minut před stanoveným začátkem akce. Místo, čas srazu žáků a skončení akce prokazatelně oznámí vyučující nejméně dva dny předem prostřednictvím zápisu v žákovské knížce nebo na informačním lístku s návratkou.

Při přecházení žáků na místa vyučování či jiné akce mimo budovu školy se žáci řídí pravidly silničního provozu a pokyny doprovázejících osob. Před takovými akcemi doprovázející učitel prokazatelně poučí žáky o bezpečnosti. Pro společné výlety platí zvláštní bezpečnostní předpisy, se kterými jsou žáci předem seznámeni. Při pobytu v ubytovacím zařízení se žáci podřizují vnitřnímu řádu a dbají všech pokynů těchto zařízení.

Za dodržování předpisů o BOZ odpovídá vedoucí akce.

Žáci na akcích mimo školu vystupují slušně a ohleduplně. Chování žáka na mimoškolních akcích je součástí celkového hodnocení žáka včetně klasifikace na vysvědčení.

Součástí výuky je také výuka plavání.

2.3. Podmínky pro uvolňování a omlouvání neúčasti žáků z vyučování   

Zákonný zástupce omlouvá nepřítomnost žáka osobně, telefonicky, e-mailem nejpozději do tří kalendářních dní od počátku nepřítomnosti. Písemně žáka omluví prostřednictvím omluvného listu v žákovské knížce. Neomluvená absence je závažným porušením školního řádu.

Předem známou nepřítomnost dítěte ve škole oznámí zákonný zástupce s dostatečným předstihem třídnímu učiteli.

Nepřítomnost žáka může být omluvena zdravotními či závažnými rodinnými důvody. Škola, pokud to považuje za nezbytné, může požadovat doložení nepřítomnosti z důvodu nemoci potvrzení od lékaře.

Při ztrátě zájmu o nabízený kroužek je možné odhlášení jen ke konci pololetí, ze školní družiny ke konci měsíce.

3. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo nási

Žáci se chovají při pobytu ve škole a na akcích pořádaných školou tak, aby neohrozili život, zdraví ani majetek svůj či jiných osob.

Dohled nad žáky je zajištěn po celou dobu jejich pobytu ve škole /dle rozpisu dohledů/.

Žáci se mimo vyučování nezdržují v prostorech školy, pokud nad nimi není vykonáván dohled způsobilou osobou. 

Žákům je zakázáno manipulovat s elektrickými spotřebiči, vypínači a elektrickým zařízením.

Větrání okny zajišťuje pouze vyučující.

Při výuce v tělocvičně, na hřišti, v přírodě, dodržují žáci pokynů vyučujících. Vyučující provedou prokazatelně poučení žáka v první vyučovací hodině školního roku a dodatečné poučení žáků, kteří první hodinu chyběli. O poučení provede učitel záznam. Poučení o BOZ a PO se provádí rovněž před každou akcí mimo školu a před každými prázdninami, ředitelským volnem.

Všichni zaměstnanci školy během celé pracovní doby dodržují předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a protipožární předpisy. Pokud zjistí nedostatky a závady ohrožující bezpečnost osob, jsou povinni informovat vedení školy.

Všichni zaměstnanci školy jsou při vzdělávání povinni přihlížet k základním fyziologickým potřebám žáků.

Každý úraz, k němuž dojde v budově školy nebo mimo budovu při akci pořádané školou,  žák hlásí ihned vyučujícímu.

Při úrazu zaměstnanci školy poskytnou žákovi první pomoc, zajistí ošetření lékařem, informují zákonného zástupce a zapíší do knihy úrazů.

 Projevy šikanování mezi žáky, tj. násilí, omezování osobní svobody, ponižování apod., kterých by se dopouštěli jednotliví žáci nebo skupiny žáků vůči jiným žákům nebo skupinám (zejména v situacích, kdy jsou takto postiženi žáci mladší a slabší), jsou v prostorách školy a při školních akcích přísně zakázány a jsou považovány za hrubý přestupek proti řádu školy.

Z důvodu bezpečnosti žáků mohou vstupní dveře do školy otvírat příchozím jen zaměstnanci školy.

4. Podmínky zacházení s majetkem školy ze strany žáků

Žák šetrně zachází se svěřenými učebnicemi, školními potřebami a školním majetkem. Každé svévolné poškození nebo zničení majetku školy, žáků, učitelů či jiných osob hradí v plném rozsahu rodiče žáka, který poškození způsobil.

Každý žák odpovídá za čistotu a pořádek svého pracovního místa a nejbližšího okolí.

B.  Pravidla hodnocení

1.  Pedagogická  a etická východiska procesu hodnocení

  • důvěra v žáka a jeho rozvoj, uspokojování potřeby úspěchu
  • podpora, povzbuzování, posilování sebedůvěry
  • přiměřeně obtížné úkoly vzhledem k individuálním možnostem žáka
  • hodnocení žáka vzhledem k předchozím výkonům

2.  Zásady a pravidla hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání a chování ve škole a na akcích pořádaných školou

  • hodnocení je jednoznačné, srozumitelné, srovnatelné s předem stanovenými kritérii
  • pedagog uplatňuje při hodnocení a při průběžné i celkové klasifikaci přiměřenou náročnost, objektivitu a pedagogický takt vůči žákovi
  • učitel je povinen oznámit žákovi výsledek každé klasifikace, klasifikaci zdůvodnit a poukázat na klady a nedostatky hodnoceného výkonu
  • při negativním hodnocení poskytne pedagog žákovi možnost pro dosažení úspěšnějšího hodnocení, pokud není negativní hodnocení způsobeno dlouhodobým neplněním školních povinností
  • případné zaostávání žáka v učení a problémy s chováním a prospěchem se projednávají na pedagogické radě, vyučující sdělí výsledky žákovi a prokazatelným způsobem i zákonným zástupcům
  • hodnocení chování navrhuje třídní učitel po projednání s ostatními vyučujícími v pedagogické radě; kritériem pro hodnocení chování je dodržování pravidel chování

(školní řád) a obecných norem chování; při hodnocení chování se přihlíží k věku a rozumové vyspělosti žáka

3. Způsob získávání podkladů pro hodnocení

  • Hodnocení vychází z posouzení míry a kvality dosažení očekávaných výstupů formulovaných v učebních osnovách jednotlivých předmětů školního vzdělávacího programu, ze vzdělávacích a  osobnostních předpokladů žáka. Při celkové klasifikaci přihlíží učitel k věkovým zvláštnostem žáka i k tomu, že žák mohl v průběhu klasifikačního období zakolísat v učebních výkonech pro určitou indispozici.
  • Podklady pro hodnocení a klasifikaci získávají vyučující zejména: soustavným diagnostickým pozorováním žáků, jejich aktivitou, snahou, sledováním jejich výkonů a připravenosti na vyučování, různými druhy zkoušek (písemné, ústní, grafické, praktické, pohybové atd.), kontrolními písemnými pracemi, plněním zadaných domácích úkolů (i když nejsou klasifikovány), analýzou výsledků různých činností žáků, konzultacemi s ostatními vyučujícími.
  •  Učitel oznamuje žákovi výsledek každé klasifikace, klasifikaci zdůvodňuje a poukazuje na klady a nedostatky hodnocených projevů, výkonů a výtvorů.
  •  Kontrolní písemné práce a další druhy zkoušek rozvrhne učitel rovnoměrně na celý školní rok, aby se nadměrně nenahromadily v určitých obdobích.
  •  Vyučující zajistí zapsání známek také do třídního katalogu a dbá o jejich úplnost. Klasifikační stupeň určí učitel, který vyučuje příslušný předmět. Při dlouhodobějším pobytu žáka mimo školu (lázeňské léčení apod.) vyučující respektuje známky žáka od instituce, kde byl žák umístěn, žák se znovu nepřezkušuje. Při určování stupně prospěchu v jednotlivých předmětech na konci klasifikačního období se hodnotí kvalita práce a učební výsledky, jichž žák dosáhl za celé klasifikační období. Stupeň prospěchu se neurčuje na základě průměru z klasifikace za příslušné období.
  • Případy zaostávání žáků v učení a nedostatky v jejich chování se projednají v pedagogické radě. V případě mimořádného zhoršení prospěchu žáka informuje rodiče vyučující předmětu bezprostředně a prokazatelným způsobem.
  •  Třídní učitelé jsou povinni seznamovat ostatní učitele s doporučením psychologických vyšetření, které mají vztah ke způsobu hodnocení a klasifikace žáka a způsobů získávání podkladů.
  • Žáci jsou hodnoceni ve všech vyučovacích předmětech uvedených v učebním plánu příslušného ročníku. V předmětech praktického, výchovného a estetického charakteru je hlavním hlediskem úroveň přístupu žáka ke zvládání požadovaných činností aktivita, snaha, disciplinovanost. Ve všech předmětech je každý žák hodnocen minimálně 2x za čtvrtletí.

4. Informování zákonných zástupců

Informovanost zákonných zástupců je zajišťována průběžně:

  • prostřednictvím písemných zápisů v žákovské knížce
  • před koncem každého čtvrtletí osobně prostřednictvím třídních schůzek
  • pololetním výpisem z vysvědčení
  • vysvědčením předávaným na konci školního roku
  • kdykoli na požádání rodičů

5. Hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení

Hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení je vyjádřeno klasifikačním stupněm (dále jen klasifikace). Žáci mohou být na vysvědčení hodnocení i slovně nebo kombinací slovního hodnocení a hodnocení klasifikačními stupni v případě doporučení školského poradenského zařízení a na základě žádosti zákonných zástupců. Tato žádost musí být podána nejpozději v prvním měsíci každého pololetí.

6. Stupně hodnocení prospěchu a chování

Stupně hodnocení prospěchu

Výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých povinných předmětech stanovených školním vzdělávacím programem se v případě použití klasifikace hodnotí na vysvědčení stupni prospěchu:

Stupeň 1 (výborný)

Žák samostatně a tvořivě uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti. Myslí logicky správně. Ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti uceleně a přesně, chápe vztahy mezi nimi a smysluplně propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí. Jeho ústní i písemný projev je správný, přesný, výstižný, účinně se zapojuje do diskuse. Je schopen samostatně studovat vhodné texty, řešit problémy a obhajovat svá rozhodnutí. Plně respektuje demokratické principy, uvědoměle a aktivně pracuje v týmu, jeho působení je velmi přínosné. Je téměř vždy schopen sebehodnocení a hodnocení ostatních členů.

Stupeň 2 (chvalitebný)

Žák s menšími podněty učitele uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti. Myslí správně, v jeho myšlení se projevuje logika a tvořivost. Ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti v podstatě uceleně, přesně a úplně, chápe vztahy mezi nimi a s menšími chybami propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí. Ústní a písemný projev mívá menší nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Kvalita výsledků je zpravidla bez podstatných nedostatků. Zapojuje se do diskuse. Je schopen s menší pomocí studovat vhodné texty, řešit problémy a obhajovat svá rozhodnutí. Respektuje demokratické principy, v podstatě uvědoměle a aktivně pracuje pro tým, jeho působení je přínosné. Je většinou schopen sebehodnocení a hodnocení ostatních členů.

Stupeň 3 (dobrý)

Žák se v uplatňování osvojovaných poznatků a dovedností dopouští chyb. Uplatňuje poznatky a provádí hodnocení jevů podle podnětů učitele. Má nepodstatné mezery v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků, faktů, pojmů, definic a zákonitostí, s většími chybami propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. Jeho myšlení je v celku správné, ale málo tvořivé, v jeho logice se vyskytují chyby. Částečně se zapojuje do diskuse. Je schopen studovat podle návodu učitele. Občas nerespektuje demokratické principy, v týmu pracuje ne příliš aktivně, jeho působení je přínosné v menší míře. Je schopen sebehodnocení a hodnocení ostatních členů.

Stupeň 4 (dostatečný)

U žáka se v uplatňování osvojených poznatků a dovedností vyskytují závažné chyby. Při využívání poznatků pro výklad a hodnocení jevů je nesamostatný. Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků závažné mezery, chybně propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí. V logice myšlení se vyskytují závažné chyby, myšlení není tvořivé. Jeho ústní a písemný projev má vážné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti, málo se zapojuje do diskuse. Závažné chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. Při samostatném studiu má velké těžkosti. Demokratické principy respektuje jen občas, práce v týmu se pouze účastní. Jeho působení není příliš přínosné. Sebehodnocení a hodnocení ostatních členů je schopen málokdy.

Stupeň 5 (nedostatečný)

U žáka se v uplatňování osvojených vědomostí a dovedností vyskytují velmi závažné chyby. Při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí nedovede své vědomosti uplatnit ani s podněty učitele. Žák si požadované poznatky neosvojil, nesmyslně propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí. Neprojevuje samostatnost v myšlení. V ústním a písemném projevu má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti, i výstižnosti, nezapojuje se do diskuse. Chyby nedovede opravit ani s pomocí učitele. Vůbec nerespektuje demokratické principy, nepracuje pro tým. Svou činností narušuje spolupráci, jeho působení není pro tým přínosné. Správného sebehodnocení a hodnocení ostatních členů není schopen.

Stupně hodnocení chování

Zásady pro stanovení hodnocení chování žáka na vysvědčení v případě použití klasifikace:

/výsledná známka není trestem, ale stupněm chování žáka ve škole a jeho aktivního vztahu ke školní práci/:

Stupeň 1 – Velmi dobré – žák se chová a uvědoměle jedná dle pravidel chování stanovených školním řádem a plní povinnosti, které vyplývají z postavení žáka příslušného ročníku ZŠ.

Stupeň 2 – Uspokojivé – žák se dopustí závažného přestupku nebo se dopustí méně závažných přestupků opakovaně, snaží se chyby napravit.

2. stupeň z chování bude udělen žákovi:

– za opakovaně neomluvené hodiny, které odpovídají maximálně 3 školním dnům,

– za krádež.

Stupeň 3 –  Neuspokojivé – chování žáka je v rozporu s pravidly chování stanovenými ve školním řádu a v rozporu s pravidly slušného chování, nesnaží se chyby napravit.

3. stupeň z chování bude udělen žákovi:

– za opakované neomluvené hodiny, jejichž počet bude přesahovat 3 školní dny,

– za opakovanou krádež,

– za opakované chování ke spolužákům, které bude považováno za šikanování.

O udělení 2. nebo 3. stupně z chování rozhoduje ředitel školy na základě projednání v pedagogické radě, a  to na základě návrhu třídního učitele. 

Hodnocení chování, které odpovídá  stupni 2 nebo 3,  není  výchovným  opatřením  a  ani trestem.

Při hodnocení chování se vychází z žákova chování za celé pololetí.

Při výsledném hodnocení chování žáka na vysvědčení nemusí při hodnocení, které odpovídá

stupni 2 nebo 3, nutně předcházet udělení výchovných opatření (NTU, DTU, DŘŠ).

7.  Výchovná opatření

Pochvaly

  • Drobné pochvaly uděluje každý pedagogický pracovník bezprostředně po vzniku důvodu

pro jejich udělení a zaznamená je do žákovské knížky.

  • Třídní učitel může na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu ostatních

pracovníků školy po projednání s ředitelkou školy udělit pochvalu nebo jiné ocenění za výrazný projev školní iniciativy. Prokazatelným způsobem oznámí žákovi a zákonnému zástupci.

  • Ředitelka školy může na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu jiné

právnické či fyzické osoby žákovi po projednání v pedagogické radě udělit pochvalu nebo  jiné  ocenění  za  mimořádný  projev  lidskosti, školní  iniciativy, záslužný  nebo  statečný  čin. Toto ocenění se zaznamená na vysvědčení.

Opatření k posílení kázně

Při porušení povinností stanovených školním řádem lze podle závažnosti tohoto porušení žákovi udělit:

– napomenutí třídního učitele

– důtku třídního učitele

– důtku ředitelky školy

– podmínečné vyloučení ze školského zařízení; vyloučení ze školského zařízení

  • Napomenutí třídního učitele

Napomenutí ukládá třídní učitel za opakované drobné porušování školního řádu, občasné zapomínání a občasné neplnění povinností. O udělení napomenutí informuje ředitelku školy.

Zákonným zástupcům je napomenutí oznámeno zápisem do žákovské knížky.

  • Důtka třídního učitele

Důtku třídního učitele ukládá třídní učitel za jednorázové závažnější porušení školního řádu, pravidel mezilidského chování nebo za časté zapomínání a občasné neplnění povinností po předchozím projednání s ředitelkou školy a s vyučujícími, kteří daného žáka učí, a to bezprostředně po přestupku. 

  • Důtka ředitelky školy

Důtku ředitelky školy ukládá ředitelka školy za hrubé jednorázové porušení školního řádu, pravidel mezilidského chování či velmi časté zapomínání, špatnou pracovní morálku a neplnění povinností na základě návrhu třídního učitele, který návrh nejdříve projednal s ostatními vyučujícími, a to po projednání na pedagogické radě. 

Důtky slouží jako upozornění na problémy s dodržováním pravidel, které by později mohly vést v závažnějších případech i ke snížené známce z chování. V případě, že před udělením důtky nepředcházelo udělení nižšího kázeňského opatření, které bylo za stejné nebo obdobné přestupky, je třídní učitel povinen udělení důtky osobně projednat se zákonnými zástupci.

V případě zvláště závažného zaviněného porušení povinností stanovených školským zákonem ředitel vyloučí žáka za školského zařízení. Zvláště hrubé opakované slovní a úmyslné fyzické útoky žáka vůči zaměstnancům školy nebo školského zařízení nebo vůči ostatním žákům se považují za zvláště závažné porušení školního řádu a jsou důvodem k udělení kázeňského opatření.

8.  Zásady pro hodnocení chování

Při návrhu udělení opatření k posílení kázně nebo snížené známky z chování přihlíží třídní učitel

zejména:

  • k závažnosti přestupku,
  • k četnosti a opakování přestupku,
  • k hodnocení žáka ostatními pedagogickými pracovníky,
  • k tomu, zda v předchozím klasifikačním období již žákovi bylo uděleno některé z opatření na posílení kázně nebo zda mu byla snížena známka z chování,
  • k charakteru a četnosti zápisů v žákovské knížce, které mají vliv na posouzení chování žáka,
  • za jeden přestupek se uděluje žákovi pouze jedno opatření k posílení kázně,
  • třídní učitelé jsou povinni, pokud je to možné, včas prokazatelným způsobem informovat

zákonné zástupce o problémech jejich dítěte, které by mohly vést k udělení opatření k posílení kázně nebo k snížení známky z chování.

9.  Zásady a pravidla pro sebehodnocení žáků

  • Sebehodnocení je důležitou součástí procesu hodnocení. Je to jedna z výchovných metod.
  • Při sebehodnocení se žák snaží popsat např.

          – co se mu daří,

          – co mu ještě nejde, proč tomu tak je

          – jak bude pokračovat dál.

  • Sebehodnocení žáků nemá nahradit klasické hodnocení (hodnocení žáka pedagogem),

ale má pouze doplňovat a rozšiřovat evaluační procesy a více aktivizovat žáka.

  • Žák má právo na své sebehodnocení.

10.  Zásady a kritéria pro používání slovního hodnocení

Slovní hodnocení zahrnuje posouzení výsledků vzdělávání žáka v jejich vývoji, ohodnocení píle žáka a jeho přístupu ke vzdělání i v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon, a naznačení dalšího rozvoje žáka. Obsahuje také zdůvodnění hodnocení a doporučení, jak předcházet případným neúspěchům žáka a jak je překonávat.

Slovní hodnocení vychází z hodnocení ústního i písemného projevu, z pracovního tempa, ze schopnosti samostatně pracovat, ze schopnosti soustředit se.

Učitel se vyjadřuje k žákovu osvojení si učiva, míře dosažení očekávaných výstupů, přístupu žáka k učivu (zájem, snaha, úsilí), úrovni přípravy žáka ( příprava žáka na vyučování, domácí úkoly)

11.  Hodnocení vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a cizinců

Učitel vychází ze znalosti příznaků postižení a volí takové formy a druhy zkoušení, které odpovídají schopnostem žáka a na něž nemá porucha negativní vliv.

  • Kontrolní práce a diktáty píší tito žáci po předchozí přípravě.
  • Důraz klade učitel na ten druh projevu, ve kterém žák podává lepší výkon.
  • Klasifikace musí být provázena hodnocením, tj. vyjádřením pozitivních stránek výkonu, návodem, jak překonávat mezery, jak prohlubovat úspěšnost. Při klasifikaci se specifická porucha žáka bere v úvahu a odrazí se v mírnějším hodnocení.
  • Hodnocení žáků cizinců, kteří plní v České republice povinnou školní docházku, se úroveň znalosti českého jazyka považuje za závažnou souvislost, která ovlivňuje jejich výkon. Žákům cizincům jsou vypracovány vyrovnávací plány (VP), na jejichž základě jsou žáci cizinci do výuky postupně integrováni a ve kterých je stanoveno, jak a za co jsou žáci cizinci hodnoceni. VP určují vzdělávací cíle a cestu k jejich naplnění, a uvádí kompetence, které by měli žáci cizinci v daném předmětu za určité časové období zhruba zvládnout a na jejichž základě budou následně hodnoceni.

12. Hodnocení a klasifikace žáků nadaných a mimořádně nadaných

Je součástí IVP nadaného a mimořádně nadaného žáka, odvíjí se od schopností a typu nadání žáka na základě zprávy ze školského poradenského zařízení.

13.  Komisionální  přezkoušení  žáka

Má-li zákonný zástupce  žáka  pochybnosti o správnosti klasifikace v jednotlivých předmětech na konci 1. nebo 2. pololetí, může do 3 pracovních dnů ode dne, kdy  se  o  hodnocení  prokazatelně  dozvěděl,  nejpozději  však  do  3  dnů  od  vydání vysvědčení, písemně požádat ředitelku školy o jeho komisionální přezkoušení.

14. Opravná zkouška

  • Opravnou zkoušku koná žák školy, který je na konci 2. pololetí klasifikován nejvýše ze dvou povinných předmětů stupněm nedostatečný.
  • Opravné zkoušky nekonají žáci, kteří neprospěli z předmětů výchovného zaměření.
  • Termín opravné zkoušky stanoví ředitelka školy nejpozději do konce příslušného školního roku, tj. do 31. srpna; konzultace žáka s příslušnými pedagogickými pracovníky stanoví ředitelka školy na červnové pedagogické radě.

 Obecná ustanovení

1. Školní řád upravuje podrobnosti k výkonu práv a povinností žáků, jejich zákonných zástupců a pracovníků školy a stanovuje základní pravidla jejich vzájemného soužití. Vychází z Všeobecné deklarace lidských práv, z Úmluvy o právech dítěte, ze zákona č. 561/2004 Sb. předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ve znění pozdějších předpisů a z vyhlášky č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky ve znění pozdějších předpisů.

2. Školní řád je závazný pro všechny žáky školy, jejich zákonné zástupce a všechny zaměstnance školy a je platný i pro akce související s výchovně vzdělávací činností školy, které se uskutečňují mimo budovu školy. Speciální podrobnosti k výkonu práv a povinností žáků, jejich zákonných zástupců a pracovníků školy ve školní družině a ve školní jídelně upravují vnitřní řády těchto školských zařízení.

3. Na tvorbě, hodnocení funkčnosti a eventuálních úpravách školního řádu se podílejí zaměstnanci

 školy a prostřednictvím školské rady i zákonní zástupci žáků a zřizovatel školy.

Tento Školní řád bude umístěn na veřejně přístupné nástěnce školy a na webu školy.                                                                        

Vypracovala:                                                 Ing. Mgr. Jitka Kadlecová, ředitelka školy

V Pocinovicích  3.12.2024

Základní škola a Mateřská škola Pocinovice, okres Domažlice

Pocinovice 135, 345 09 Pocinovice

Tel.379799220, 731947765         email: zspocinovice@seznam.cz              IČO 75006081

 

Dodatek č. 1 ke Školnímu řádu

 Tento dodatek je vydán z důvodu epidemiologické situace v souvislosti s nákazou COVID-19, vychází z aktuálních nařízení MŠMT a MZD pro provoz škol v ČR.

 1)Postup školy při zjištění příznaků nákazy

 a) Školy mají povinnost předcházet vzniku a šíření infekčních nemocí, včetně covid-19. Tuto povinnost naplňují podle zákona o ochraně veřejného zdraví tím, že jsou povinny zajistit „oddělení dítěte nebo mladistvého, kteří vykazují známky akutního onemocnění, od ostatních dětí a mladistvých a zajistit pro ně dohled zletilé fyzické osoby (§7 odst. 3 zákona o ochraně veřejného zdraví).

b) Škola nemá povinnost aktivně zjišťovat u jednotlivých žáků příznaky infekčního onemocnění (jako je např. zvýšená teplota, horečka, kašel, rýma, dušnost, bolest v krku, bolest hlavy, bolesti svalů a kloubů, průjem, ztráta chuti a čichu apod.), ale bude těmto příznakům věnovat zvýšenou míru pozornosti a při jejich zjištění (objevení) volit tento postup:

            • příznaky jsou patrné již při příchodu žáka do školy – žák není vpuštěn do budovy školy za podmínky, že je přítomen jeho zákonný zástupce,

            • příznaky jsou patrné již při příchodu žáka do školy a není přítomen zákonný zástupce nezletilého žáka – tato skutečnost bude oznámena neprodleně zákonnému zástupci a tento bude informován ho o nutnosti bezodkladného vyzvednutí/převzetí/odchodu ze školy; pokud toto není možné, postupuje se podle následujícího bodu,

            • příznaky se vyskytnou, jsou patrné v průběhu přítomnosti žáka ve škole; neprodleně dojde k poskytnutí roušky a umístění do předem připravené samostatné místnosti nebo k jinému způsobu izolace od ostatních přítomných ve škole a současně informování zákonného zástupce dítěte/nezletilého žáka s ohledem na bezodkladné vyzvednutí žáka ze školy;

Ve všech uvedených případech škola informuje zákonného zástupce o tom, že má telefonicky kontaktovat praktického lékaře, který rozhodne o dalším postupu.

2) Distanční výuka

 a) Škola poskytuje vzdělávání distančním způsobem, pokud je v důsledku krizových nebo mimořádných opatření (například mimořádným opatřením KHS nebo plošným opatřením MZD) nebo z důvodu nařízení karantény znemožněna osobní přítomnost ve škole více než poloviny žáků alespoň jedné skupiny/třídy/oddělení.

b) Prezenční výuka dotčených žáků přechází na výuku distančním způsobem (s ohledem na jejich podmínky pro distanční vzdělávání). Ostatní žáci, kterých se zákaz nedotkne, pokračují v prezenčním vzdělávání.

c) Žáci mají povinnost se distančně vzdělávat.

d) Škola přizpůsobí distanční vzdělávání včetně hodnocení podmínkám žáků. Při distančním vzdělávání nelze realizovat vzdělávání v rozsahu plánovaném pro prezenční výuku, škola se zaměří na stěžejní výstupy v českém jazyce, matematice a cizím jazyce. Priority ve vzdělávání budou operativně určovány podle délky distanční výuky, zda půjde o krátkodobé či dlouhodobé zákazy přítomnosti žáků ve školách.

V případě přechodu na distanční vzdělávání mohou být zapůjčeny žákům prostředky školy pro digitální komunikaci (notebook, sluchátka..), tento majetek je zapůjčen uzavřením smlouvy o půjčce.

e) V ostatních případech škola nemá povinnost poskytovat vzdělávání distančním způsobem. Škola pak postupuje obdobně jako v běžné situaci, kdy žáci nejsou přítomni ve škole.

3) Úplata za školní družinu

Pokud na základě rozhodnutí KHS nebo MZd dojde k uzavření školy, platí u škol a školských zařízení veřejných zřizovatelů následující:

a) Ve školní družině stanoví ředitel školy úplatu poměrně poníženou podle délky omezení nebo přerušení provozu, je-li délka omezení nebo přerušení provozu více než 5 dnů provozu. Od 1.1.2025 stanovuje výši úplaty zřizovatel – Obec Pocinovice.

b) Pokud je určitému žákovi nařízena karanténa a škola není uzavřena, jedná se o jeho omluvenou nepřítomnost ve škole a úplata se hradí.

Organizační opatření vyplývající z nařízení a doporučení ministerstva školství a zdravotnictví mají vliv na organizaci provozu školy (zájmové vzdělávání, organizace vstupu žáků do budovy, vydávání obědů apod.)

V Pocinovicích 25.8.2020                                    Mgr. Jitka Kadlecová

Projednáno pedagogickou radou dne 28.8.2020

Schváleno školskou radou dne 31.8.2020

Aktualizace 31.8.2023